De kustroute

18 september 2017 - Long Beach, California, Verenigde Staten

14 september 2017
Santa Cruz - Marina
Marina Dunes RV Resort

We zijn met regen wakker geworden. Toen Wouter vannacht naar het toilet ging regende het naar binnen via het dakraampje. We proberen ( met nadruk op proberen ) uit te slapen, maar dat lukt niet. We ontbijten en nemen daarna een kijkje bij de laundry, ik had hier namelijk gisteren allemaal folders gezien en Wouter wil graag met een whale watching tour mee. De keuze is hier reuze, je zou haast denken dat je hier niets anders kan doen. We kiezen de leukste opties eruit en we kijken welke kant we op moeten rijden.

We rijden richting Monterey, vanaf hier varen eigenlijk alle boten weg. We parkeren de camper en lopen langs winkeltjes en tourorganisaties. Wat een toerisme komt er deze kant op. Als je over de ‘boulevard’ loopt kun je van alles proeven met in de hoop dat jij natuurlijk voor hen restaurant kiest om te komen lunchen. We zijn er rond 10.00uur, we willen eerst zorgen dat we vanmiddag mee kunnen. Het is inmiddels wel droog en de verwachtingen zijn wel dat vanmiddag de zon gaat schijnen. De prijzen liggen allemaal wel hetzelfde en ik denk dat het niet zo heel veel uit maakt waar je boekt. We kijken naar de tijden en we besluiten de boot van 12.30uur te pakken. We kopen tickets en lopen richting een supermarkt, we moeten toch nog boodschappen doen. Helaas zitten er hier wel buurtsuper, maar eieren of brood is er nauwelijks te verkrijgen. We nemen stokbrood mee voor tussen de middag en lopen richting de camper. We lunchen al vroeg zodat we daarna nog even langs de winkeltjes kunnen lopen en we op tijd zijn op de boot.

Monterey zit vol met zwervers en dat is hier dan ook weer duidelijk zichtbaar. Ik vind het triest om te zien, hoe kan dit toch? Als zwervers zelfs een bordje neer zitten met ‘Why lie? I need beer’, dan klopt er toch iets niet. Vooraan bij de haven zie je de zeehondjes en zeeleeuwen al liggen in het water. Benieuwd wat we verder allemaal nog gaan zien!

We mogen boarden en zoeken binnen een plekje op. Iedereen ( lees 25 man op een boot voor 200 man ) stormt naar buiten. Als we gaan varen zien we ze allemaal direct jassen aantrekken en sommige ontvangen de eerste spetters al en vluchten ook naar binnen. Als we eenmaal op pad zijn en de eerste walvis wordt gezien, gaan wij ook naar buiten. Dan zie je ze in de verte sprayen en dan komt er een vin boven water vlak bij de boot. We hebben er meer dan genoeg gespot op deze trip. Het is druk met watervogels en dat betekend dat er veel vis aanwezig is en dat de walvissen hier natuurlijk ook op af komen. Zo mooi als ze omhoog komen en je ziet ze een grote hap nemen! Stiekem hadden we wel gehoopt op nog wat andere zeebewoners, maar dat zat er helaas niet in. Ik ben benieuwd hoeveel foto’s er gelukt zijn.

We zijn rond 15.30uur weer terug bij de camper en we moeten eerst wat eten en drinken voor we verder kunnen. De boot ging best te keer en de misselijkheid kwam bij ons beide wel even om de hoek kijken. We moeten opzoek naar een grotere supermarkt en we rijden een stukje terug, ook had ik daar een camping in de navigatie gezien. We halen wat kleine boodschappen en we volgen de borden die naar een camping wijzen. Als we aankomen is de receptie al gesloten, wie sluit er nou om 16.00uur op een camping? We zien wel dat er een bord hangt waarop nog twee vrije plaatsen zijn, maar daar staat ook de prijs van 90dollar bij. Zoveel hebben wij echt nog niet uit gegeven voor een plekje. De prijs stond mij echt niet aan we rijden naar de camping die ik in de navigatie had gezien, free camping. Dit blijkt een plek te zijn waar je gratis kunt staan, tussen al die smerige campers ga ik ook niet staan. We besluiten uit eindelijk om toch maar de 90dollar plaats te betalen. We kunnen wel veel rijden en zoeken, maar dat kost ook geld en extra tijd. Het is een RV resort aan het strand. Als we om 17.00uur de camper neer zetten beginnen we eerst met koken, we hadden zo vroeg geluncht dat we wel trek hadden gekregen en we willen nog even het strand op. Het is heerlijk om even uit te waaien op het strand. We zien een aantal parazeilers stoeien met de wind, dat zou ik ook nog wel eens leuk vinden! We lopen een stukje en Wouter is druk in de weer met het fotograferen van pelikanen die zo nu en dan wat uit het water proberen te vissen. Na een uurtje zijn we weer terug en het koelt weer flink af, tijd voor een lekker bakje thee!

15 september 2017
Marina – Pismo Beach
Pismo Beach KOA

Als ik een recensie zou schrijven over deze camping krijgt het van mij een vette onvoldoende! Onze plek ( Lees de hele camping…) staat pal naast de snelweg, je wordt helemaal gek van het verkeer wat langs rijd. De toiletten bezitten een code die niet op de kaart terug te vinden is voor mensen die niet hebben kunnen inchecken en het toiletgebouw is ook nog eens vies. En dat allemaal in het duurste pakket van 90Dollar.

We moeten wachten tot de receptie om 08.30uur open gaat om te betalen. Voor ons staan ook Nederlanders die net als ons later waren gearriveerd. Ze krijgen een vragen waar ze antwoord op moeten geven, ze willen het hele woonadres hebben, telefoonnummer en mail. Ik keek Wouter al aan, volgens mij willen we gewoon afrekenen en wegwezen. Als ze bij ons ook alle gegevens wil hebben zeg ik vriendelijk dat ik denk dat ze die niet nodig heeft en dat was ze wel met mij eens. We rekenen af en rijden richting de kustroute. Wouter heeft gisteren alvast wat opgezocht op internet wat we kunnen doen op deze route en we willen starten bij seelions rock. Deze afslag mogen we helaas niet in met de camper en we stoppen iets verder op om met de verrekijker te loeren. We zien niets liggen op de rotsen en we rijden verder. Het is een heerlijke zonnige dag en we genieten van de prachtige kustlijn, we boffen echt met dit weer! We stoppen op de vele stopplaatsen die er zijn om even een kijkje te nemen. Als we na 30miles ( Het is hier steeds omrekenen hoor! De navigatie geeft km’s aan, terwijl de borden langs de kant van de weg alles in miles aangeeft. Zo denk je een wandeling van 3km te maken, blijken het miles te zijn en mogen we het vermenigvuldigen met 1,6 = 4.8km ) bij het plaatsje Big Sur komen staan er allemaal borden dat de weg gesloten is en dat je een U-turn moet maken. We zagen inderdaad wel borden dat er iets verderop afgesloten moest zijn, maar we hadden niet gerealiseerd dat dat de hoofdweg zou zijn. We zagen steeds campers en auto’s ons tegemoet rijden en wij gingen er vanuit dat het wel goed zou zijn. Gelukkig zit er een informatiepunt waar ik toch maar even naar binnen loop om te vragen wat we het beste kunnen doen. Er blijkt een brug helemaal ingestort te zijn, deze hopen ze in oktober af te hebben, maar nog een stuk verderop is er door de hoeveelheid regen/modder een deel weg weggespoeld. Dit gaat nog zeker een jaar duren. We moeten dan ook helemaal terug rijden naar Monterey en daar een andere snelweg pakken om richting het zuiden te rijden. Deze ‘even’ omleiding, kost je drie uurtjes extra en een hoop benzine! Oh wat balen wij, maar ik moet ook toegeven dat wat we hebben gezien we zeker niet wilde missen!

We starten met omrijden en eigenlijk is dit super saai natuurlijk. Er valt niet zoveel te zien vanaf de snelweg en we willen eigenlijk zo wel lunchen. We besluiten om de soep op te warmen, maar Wouter parkeert de camper op de parkeerplaats van de MacDonalds. Ik ga toch zeker geen soep klaar maken als ik bij hen op de parkeerplaats sta! Als ik voorstel om dan maar even de Mac in te lopen, gaat Wouter liever naar de KFC en verplaatsen we de camper daar naar toe. Even een makkelijke hap en dan kunnen we er weer tegen aan om onze weg te vervolgen. We willen heel graag kijken bij Piedras Blancas, hier kun je zeeolifanten zien! We moeten dan ook weer een stukje omhoog rijden langs de kust. Wat een prachtige massale beesten zeg! We hebben ze in het water zien liggen, maar ook lagen er heel veel op de kant. Het volwassen mannetje is er makkelijk tussen uit te halen en kun je duidelijk zien aan de neus waarom ze deze naam hebben gekregen. Maar bij de vrouwtjes en de jongere mannetjes is dit minder makkelijk zichtbaar, alhoewel.. ik heb Wouter natuurlijk bij mij voor de informatie. Naast de zeeolifanten zien we nog zeeleeuwen en zeeotters zwemmen, prachtig stukje om te kijken. We hebben ons hier een uur vermaakt!

Het is nog een uurtje rijden naar de KOA camping, we hebben hier expres voor gekozen omdat we weten dat de camping gewoon schoon is en er een hot tub aanwezig is!!! Als we aankomen zie ik al een briefje hangen boven de receptie dat ze vol zitten. Er wordt gevraagd of we willen inchecken en ik geef aan dat we niets gereserveerd hebben maar dat we hopen dat er nog een plekje vrij is. Ze moet ons teleurstellen, ze zitten echt vol. Ik zeg dat ik het jammer vind en dat het de eerste keer is dat er geen plaats meer is. Er komt ( denk ik ) een manager aanlopen die haar een briefje geeft en we mogen op de noodplaats staan. Dan boffen we toch mooi maar weer!

We zetten de camper op zijn plaats en we maken ons klaar om de hot tub in te gaan, heerlijk die warmte! Eigenlijk wel jammer dat er een paar bomen staan die de zon weg houden. We stappen gelijk een warme douche onder en daarna gaan we koken. Nog voor ik start met koken zien we iemand een caravan op zijn plaats proberen te krijgen. De plaatsen zijn niet heel groot, maar de caravans die ze hier mee nemen zijn mega! Wouter zit mij aanwijzingen te geven hoe die het beste in kan draaien, alsof ik de caravan op zijn plaats moet zetten. Ik vraag me af waarom ze het niet gewoon afkoppelen ( of een mover gebruiken..), maar er zit hier geen voorwiel op. Je moet de caravan echt op z’n plaats draaien en daarna zetten ze er een standaard onder. Na het koken stond de caravan nog niet op zijn plaats, maar helaas kregen wij buren waardoor we niet meer konden kijken hoe het verhaal afgelopen is. Heerlijk om zo rond te kijken en te genieten van anderen.

16 september 2017
Pismo Beach - Ventura
Ventura Beach RV resort

We kunnen rustig opstarten, we hebben nog niet echt een plan voor vandaag. We willen alleen wat afzakken richting het zuiden. Als we de camping verlaten zien we borden staan richting het strand, dit lijkt ons wel een goed plan om even te gaan kijken. Het is druk met campers en caravans, je kunt hier blijkbaar pal naast de zee staan en daar wordt veel gebruik van gemaakt. We stappen uit om even een kijkje te nemen. Het is zaterdagochtend en het lijkt wel of alle honden dan op het strand uitgelaten worden. Ineens zien we een hond het water in springen en hij zwemt naar een zeehondje toe. Als de hond bijna bij de zeehond is, gaat deze onder water en komt 5 meter achter hem weer boven water. De hond zwemt natuurlijk die kant op en zo gaat het een paar keer heen en weer. Je ziet die hond ook echt heel verbaasd om zich heen kijken, zo’n grappig gezicht!

We rijden door en we besluiten de toeristische route te nemen. Deze loopt langs allerlei akkerbouw. Ze zijn dan ook druk bezig op het land. Mijn GPS liet mij behoorlijk in de steek vanmorgen, ik kan niet ontdekken waar we reden en dus ook niet of we wel goed reden. Want echt op een normale route leek het niet meer. Wouter twijfelde ook en dacht dat we aan de andere kant van de berg moesten rijden, dus we slaan rechtsaf. Het is stil op de weg en we zien nu helemaal geen borden meer. We zien 20 kwartels op gevaar voor eigen leven de weg oversteken. We besluiten toch maar weer terug te rijden en ineens heb ik weer even met moeite bereik. We blijken wel zeker goed te hebben gereden en we vervolgen onze weg weer. We stoppen bij het plaatsje Lomboc om stokbrood te halen voor tussen de middag. Zodra we bij de kust arriveren zoeken we een plekje uit om te lunchen. We zetten de stoeltjes buiten voor de camper en we zetten onze elektrische zonnescherm uit om schaduw te creëren. Ja we worden gek aangekeken, maar wij zitten prima hier. We maken soep klaar en genieten van het uitzicht. We zien ineens iets boven komen en weer wegschieten. We hadden de verrekijker in de buurt, maar Wouter kan er niets uit halen. De meningen zijn verdeeld over wat het had kunnen zien.

We rijden naar Santa Barbara toe, Wouter had gelezen dat er hier veelal vanaf de pier wordt gevist en dat wil hij graag even zien. We rijden het plaatsje in, maar het is al snel duidelijk dat we hier niet aan de kant van de weg mogen parkeren. We balen en hopen dat we toch ergens de camper kwijt kunnen. Ineens ziet Wouter meerdere campers op een parkeerplaats staan en we rijden daar ook naar toe. Je mag hier inderdaad staan in de geel gemarkeerde vlakken. Je betaalt ook gelijk het dubbele aan parkeertarief, maar vooruit. We halen onze parkeerkaart en lopen richting de pier. Het is druk met bezoekers, maar ook met vissers. Wouter vond het maar prutsers, ze vissen hier waarschijnlijk ook anders dan bij ons. We doen een rondje en daarna nemen we plaats om wat te drinken. We kijken uit op het water en ineens zien we twee zeehondjes met elkaar spelen. Wat een heerlijk vakantiegevoel geeft dit.

We rijden weer de snelweg op richting het zuiden en we zijn aan het verzinnen waar we vannacht zullen verblijven als Wouter een bordje ziet met camping, we wagen het er gewoon op. Het zit pal bij het strand en we zijn bang dat dit allemaal wel al vol zit. Er is nog plaats en we zijn vandaag lekker op tijd op een camping. We nemen buiten plaats in de zon. We lopen een rondje over de camping en daarna zetten we de oven aan. Wouter heeft vlees uitgezocht wat eigenlijk bedoeld was voor op de barbecue, maar sinds we op campings komen aan de kust beschikken we niet meer over een barbecue bij de plaats. Wel staat er een korf om een vuurtje te stoken, maar we hebben niets om er boven te plaatsen. De oven hadden we nog niet gebruikt, altijd leuk om weer iets nieuws uit te proberen.

Vanavond speelt er een bandje bij de camping waar we even een kijkje nemen, maar het is niet helemaal mijn smaak. Ze staan er met z’n vieren op te treden, maar meer dan vier personen zitten er niet.

17 september 2017
Ventura – Long Beach
Golden Shore RV resort

We hadden vanmorgen geen haast, we hebben het lekker rustig aangedaan. We willen voor vandaag een camping zoeken die dicht in de buurt zit van de Apollo verhuurder. Morgen moeten we helaas de camper al weer inleveren. Aangezien we bij onze camper niet zo goed wifi-bereik hebben, gaan we in de buurt van de receptie zitten. We zoeken een drietal adressen op die binnen een straal van een half uur zitten. Het is lastig om in te schatten, maar als we door Los Angeles moeten morgen, dan heb je kans dat we goed vast komen te staan. We hopen een juiste keuze te maken door een camping in Long Beach te nemen, volgens de navigatie is het een klein kwartiertje rijden morgen.

Het is zwaar bewolkt en het ziet er ook nog niet naar uit dat het snel open gaat breken. We besluiten om richting Malibu te rijden. Dit moet een bekend gedeelte zijn van Los Angeles waar ook veel rijke lui wonen. We rijden eerst een stukje snelweg en daarna slaan we af en rijden we een stukje door de bergen. Als we langs de boulevard rijden is het druk en we mogen met de camper nergens stoppen. Daarnaast ziet het er helemaal niet zo mooi uit als dat wij hadden bedacht. We worden gedwongen om door te rijden en we rijden inmiddels Santa Monica in. Hier staan borden voor een parkeerplaats en de pier ziet er wel gezellig uit. We willen daar wel een kijkje nemen. Als we aankomen bij de parkeerplaats moet je een dagkaart kopen. Voor een auto is dit 12Dollar, dan kun je dit nog overwegen als je maar een uurtje wil staan. Maar voor de camper moeten wij 48Dollar betalen, sorry… dat hebben wij er echt niet voor over. Alsof wij vier plaatsen in beslag nemen?! We rijden naar de uitgang en besluiten maar naar Long Beach te rijden, hier hadden we de camping gezien waar we willen staan. Het is nog vroeg, maar we gaan het maar proberen. Dan weten we tenminste of er plaats is of dat we opzoek moeten naar een ander alternatief. We rijden Long Beach binnen en het is een chaos in het verkeer. Ook hier mogen we nergens stoppen, maar we kunnen de camping niet vinden. We stoppen bij een tankstation waar ik het ga vragen. Hij snapte niet waarom ik op deze navigatie rij, hahah! Ik leg hem uit dat ik geen internet tot mijn beschikking heb en dat deze navigatie op GPS werkt. Hij wilde mij wel helpen, maar ging het wel op zijn eigen telefoon uit zoeken. Als we weten waar we moeten zijn, rijden we richting de camping. Hij zit een beetje verstopt, maar we komen er binnen. Ik vraag of er plaats vrij is, dit is er zeker.. maar we mogen er nog niet op. Hij wil ons matsen en ipv 14.00uur mogen we om 13.00uur terug komen. We moeten een uur overbruggen! Maar als je nergens de camper kwijt kan?!?! We balen en om nou een uur rond te rijden met de camper in het drukke verkeer? We komen nog twee campers tegen aan de kant van de weg en we zetten die van ons er voor, hier mogen we gelukkig wel even staan. Zodra het 13.00uur is rijden we naar de camping om ons plekje in gebruik te nemen. Ik maak onze lunch klaar en daarna maken we ons klaar om richting de boulevard t wandelen.

We komen bij een Pier uit waar allemaal restaurants en winkeltjes zitten, het is er druk. We besluiten eerst in de haven te kijken en daarna een drankje te gaan doen. Op het strand vermaken zich complete families die bij elkaar komen en je ziet toeristen veelal op de Jan Plezier fietsen rond rijden. Als we terug lopen doen we een drankje en eindelijk begint de zon te schijnen, het is dan al 16.00uur. Terug bij de camper pakken we een stoel en zetten deze in de zon, nog even van genieten!

We maken vandaag pancakes, ook dat hoor je minimaal een keer gemaakt te hebben in je vakantie! We maken de laatste restjes groente op uit de koelkast en daarna pakken we een warme douche. Morgen pakken we de tassen wel in, voor mijn gevoel blijf ik anders alles tien keer verplaatsen en dat wil ik zien te voorkomen. Vroeg wakker zijn we toch wel en we willen proberen hier rond 09.00uur weg te rijden, dan weten we zeker dat we op tijd bij de verhuurder zijn.

1. Judith elferink:
    18 september 2017
    wat een super verhaal weer ,geniet er nog even van
  2. Peter:
    18 september 2017
    Het einde van jullie vakantie komt weer in zicht, weer veel gezien en beleefd.
    Ben benieuwd waar jullie de volgende vakantie naar toe gaan.
  3. Jody:
    19 september 2017
    Heerlijk zeg en wauw walvissen !!!!!! Ben super benieuwd naar je vast hele mooie foto's!!! Tot snel schatjes en goede reis❤️