The Rocky's

5 september 2017 - Dubois, Wyoming, Verenigde Staten

2 september 2017
Denver - Rocky Mountains
Elk Meadow lodge & RV Resort

Wat is het toch altijd weer lawaaierig in een hotel. Wouter slaapt altijd makkelijk en was even op bed gaan liggen toen we terug kwamen uit het restaurant. Die heb ik maar gelijk wakker gemaakt om direct startklaar te maken om te gaan slapen. Ik ben daar in tegen een moeilijkere slaper en lig al weer wakker van allerlei geluiden. De stekker van de koelkast heb ik met veel moeite eruit getrokken. (We hadden zelfs een oven en een vaatwasser op onze kamer!) De lift, de bovenburen en geluiden van buiten, wat een drama. Uiteindelijk ben ik toch in slaap gevallen maar schiet om 24.00uur al weer wakker van rollende koffers. Wouter slaapt daar allemaal doorheen en is om 04.30uur al klaar wakker. Dat betekend dat meneer gaat draaien en ik daardoor weer wakker lig. Na wat internetter toch nog beide een extra uurtje geslapen. Heerlijk zo'n powernapje.

We stappen om 07.00uur uit bed, springen de douche onder en gaan richting de ontbijtzaal. Beetje wennen wat ik de Amerikanen allemaal op zie scheppen en daarna rustig laten liggen. Een geroosterd brood met ei en een bakje vruchten met yoghurt gaat er wel in. Meer trek heb ik niet. Bij terug komst zie ik dat ik gebeld ben door de Apollo dealer. Beetje stress want we hebben geen idee wat er aan de hand is, maar bellen met een Nederlandsnummer probeer ik alleen voor noodgevallen te gebruiken. We pakken de tassen samen en laten een taxi komen die ons weg brengt. Kleine 10minuten later worden we ontvangen en maken we snel het papierwerk in orde. De rede van het belletje was om ons te laten weten dat we ook eerder mochten komen.
We vertrekken met de camper richting de Walmarkt om alles wat we nodig denken te hebben in te slaan. Zo kunnen we voorlopig wel even vooruit. We pinnen 500dollar en ik zet de navigatie aan richting de Rocky Mountains. We willen eerst opzoek gaan naar een camping, de Amerikanen hebben een lang weekend en de campings in het NP konden wij online al niet meer reserveren. We weten dat er 2 campings zijn waarbij ze werken met het 'First in, first service' systeem. Hier gokken we op. Het is druk op de weg en als we bij de camping aan komen mogen er alleen nog tenten neer gezet worden. We zullen opzoek moeten naar een andere camping en het lijkt ons verstandig om eerst naar een informatiecentrum te rijden, wellicht kunnen zij iets adviseren. Als we de camper parkeren horen we iets sissen bij de auto. Wouter doet het luikje open waar de propaankraan open en dichtgedraaid kan worden en we zien dat de propaanregelaar zich helemaal met ijs heeft omvormt. ( We waren al een keer gestopt omdat ik wat rook, maar we konden niet ontdekken waar het vandaan kon komen ) We draaien de kraan dicht en willen eerst een camping regelen. Bij de informatiebalie krijgen we een formulier met diverse particulieren campings waar we het zouden kunnen proberen. Hij kan ons niet vertellen of er plaats is.

We zien dat er 3 campings dicht bij elkaar liggen net buiten het park en we proberen het eerst bij de grootste camping. Als we aan komen krijgen we te horen dat er geen plaats is met stroom, maar dat er wel een veldje aanwezig is waar we kunnen verblijven. Voor de tweede nacht kunnen we wel op de camping staan. We redden ons wel zonder stroom, dat moet wel goed gaan komen. Als we staan zet Wouter zachtjes de propaankraan weer open en het blijkt goed te gaan. We pakken wat te drinken en gaan eerst eens even zitten voor onze camper, daarna pakken we de backpacktassen uit en geven we alles een mooi plekje. Terwijl we hier mee bezig zijn komt de buurman ons vertellen dat de propaanregelaar flink aan het sissen is en dat het zo niet veilig is. Dan zit er maar één ding op, we pakken alle papieren bij elkaar en we lopen naar de receptie om te vragen of we gebruik mogen maken van de telefoon. We bellen met de spoedcentrale van Apollo en ik probeer uit te leggen wat er aan de hand is en waar we ons bevinden. Ze willen graag weten van de receptioniste of zij bekend zijn met monteurs in de buurt en ik laat haar dit verder afhandelen. Er worden twee monteurs doorgegeven en Apollo gaat proberen om zo snel mogelijk iemand naar ons toe te sturen. We blijven even in de buurt van de receptie zodat we weten hoe laat er iemand kan komen. Als ik weer de receptie binnen loop krijg ik te horen dat de monteur, Garry, zich binnen 10minuten meldt en of we hier willen wachten op hem. Prima, dat is geen probleem! We wachten buiten en ineens zegt Wouter… “Die 10 minuten duren hier vrij lang!” De receptioniste komt naar buiten en verteld dat de monteur bij de camper staat, maar dat er niemand aanwezig is. Wij spoedige ons naar de camper toe en we zien dat de regelaar er al tussen uit is gehaald. Er wordt een nieuwe regelaar tussen gezet ( met een sigaret in zijn bakkes..) en eigenlijk is de monteur in 5 minuten klaar. Hij vertelt dat er slecht gas in gezeten heeft en dat er heel veel bruine prut uit kwam bij het loskoppelen. Hij belt met de Apollo dealer om door te geven wat hij gevonden heeft en dat de regelaar vervangen is. Gelukkig betaald Apollo de rekening van 400Dollar zelf en hoeven wij niet als tussen persoon hier tussen te zitten. Wat een snelle actie was dit, vanaf het bellen tot het vertrekken zit nog geen 5 kwartier.

We gaan verder met het uitpakken van de tassen en maken onze eerst maaltijd klaar. Het begint al af te koelen buiten en we krijgen last van muggen. Daarnaast zijn we best wel moe en duiken we ons bed maar in.

3 september 2017
Rocky Mountains
Elk Meadow lodge & RV Resort

We hebben een koude nacht achter de rug en we zijn op tijd uit bed. We maken een ontbijtje klaar en gaan op pad. De ingang van de Rocky Mountains is 3 minuten rijden en we zorgen dat we voor 08.00uur al in het park zijn. We kopen een pas waarmee we ook de andere NP  kunnen bezoeken en gaan op pad. Onze eerste indruk is meer dan goed! Wat een prachtige natuur is hier te zien. In het park heb je eigenlijk maar één weg lopen, alleen heb je meerdere ingangen om op deze weg te komen. We beginnen te rijden en we stoppen om een rondje te wandelen. Zeker wel een mooi stukje natuur, maar het rondje was nog geen 500meter denk ik. We stoppen op de vele uitkijkpunten, wat een prachtig uitzicht zo in de bergen. Om 10.00uur stoppen we bij een mooi uitkijkpunt en zetten we koffie en thee. Nu moeten we echt even aan mijn ouders denken bij “We zijn er bijna”. “Ja Martine, wat een mooi uitzicht zo, echt fantastisch!” We pak de statief er nog even bij om wat mooie foto’s te maken en natuurlijk zetten we die nog even op de zelfontspanner!

We rijden door en stoppen bij een visitorcentrum, hier kun je flink omhoog klimmen om op het hoogste puntje te staan. Natuurlijk is dit een populaire plek, maar gelukkig hebben ze hier speciale RV parkeerplaatsen. Het is dan ook erg jammer als hier gewoon auto’s op staan. Gelukkig nog wel plek voor ons! We klimmen naar boven, het voelt hier een stuk frisser aan en het waait ook stevig! Toch wel bezweet en  buiten adem komen we boven, wat een verschillende landschappen zijn er vanaf hier te zien! We hebben tijdens de wandelingen al marmotten, eekhoorns en div vogels gespot.

Om 12.00uur zoeken we een mooie plekje voor onze lunch en maak ik een omelet klaar voor ons. Als je dan toch een camper hebt, zijn dit de bonussen waarvan je moet profiteren onderweg! We hebben trouwens een luxe camper! Zo hebben we een TV, oven, magnetron een douchecabine, toilet en een vast bed achterin. Het scheelt wel veel ombouwen in de ochtend en de avond. Daarnaast hebben we plek genoeg, want het is een camper voor 5 personen!

We vervolgen de prachtige route door de bergen en rijden helemaal door naar Grand Lake. Hier maken we een wandeling langs het water. Dit gebied bevindt zich net buiten het park en is bedoeld voor vakantiegangers die graag het water op willen. Diverse activiteiten zijn er te zien en helemaal met het prachtige weer als vandaag! We rijden weer terug het park in en rijden de route weer helemaal terug. Achter ons bevindt zich een grote groep motoren die aan het toeren zijn. Je ziet hier trouwens van alles rijden; motoren, fietsers, campers ( in alle maten) en auto’s.

We besluiten om iets verder door te rijden als we weer op ons beginpunt aankomen. We rijden naar Bear Lake. Het is rond 18.00uur en dat betekend dat er veel Wapitibokken te zien zijn in dit gebied. Het is dan ook erg gevaarlijk dat mensen direct op de rem staan als ze wat zien en hier een foto van willen nemen. Er zijn zoveel inhammen waar men kan staan, maar die ene foto….. We zien borden dat wij daar als camper niet kunnen parkeren, maar we kunnen gebruik maken van het gratis shuttlebusje wat heen en weer rijd. We parkeren de camper en we kunnen direct instappen. De bus doet er 15minuten over om er te komen en we lopen rondom Bear Lake. Aangezien het al wat later is, zien we nu allemaal mooie schemeringen in het water, een prachtig gezicht! ( en natuurlijk mooie foto’s ;) ) Als we weer de bus terug willen pakken staat er een enorme rij en we zullen achteraan moeten aansluiten. Het duurt dan ook een half uur voor we de bus terug kunnen nemen. Er worden zoveel mogelijk mensen mee genomen en waarschijnlijk door de warmte gaat er een alarm af in de bus. De bus stopt er mee en we staan stil in de berm. Het duurt even voor de motoren weer draaien, maar het alarm blijft aan. Toch probeert de chauffeur weg te rijden en dit gaan een paar honderd meter goed. Net voor hij de parkeerplaats op draait komen we stil te staan in een kruising. Niet helemaal ideaal om hier stil te komen staan, uiteindelijk draaien de motoren weer en rijden we naar boven. Er wordt geapplaudisseerd voor de chauffeur, maar de deuren slaan ineens dicht bij het uitstappen en het duurt dan ook even voor deze weer open zijn.

We rijden terug naar de camping en komen allemaal Watipibokken en een moledeer tegen. We moeten ons nog melden bij de receptie voor onze nieuwe plek. De receptie is al gesloten, maar er ligt een enveloppe voor ons klaar met een beschrijving naar onze nieuwe staplaats. Op de enveloppe staat dat we ons morgen voor 10.00uur moeten melden, ik ga er vanuit dat het een standaardenveloppe is. Wij hebben al betaald voor beide overnachtingen en we willen morgen weer op tijd op pad. Ook openingstijden zijn er niet te vinden. We maken een mooi briefje klaar voor de receptie dat we er al vandoor zijn en ik kijk nog even op de creditcardafschriften voor de zekerheid. We zijn laat terug uit het park en dat betekend dat we ook laat eten vandaag. We beginnen pas om 20.00uur met koken. Eigenlijk ben ik versleten en heb ik geen zin meer om te douchen, maar we springen er toch nog maar even onder voor we naar bed gaan.

4 september 2017
Rocky Mountains – Dubois
The Longhorn Ranch Lodge and RV Resort

Gelukkig hebben we het vannacht een stuk warmer gehad, Wouter is vroeg wakker en stapt uiteindelijk uit bed om ontbijt voor ons klaar te maken. We rijden om 07.15uur weg en laten het briefje bij de receptie achter. Vandaag hebben we een lange reisdag, we willen naar Yellowstone NP rijden. Dit is te ver voor 1 dag, maar we proberen wel zover mogelijk te komen! Het eerste stuk is een mooie route door de bergen met een mooie rivier ernaast. Het is rustig op de weg en we kunnen lekker doorrijden. We rijden de snelweg op en we hebben heel veel last van wind. Van die echte rukwinden! We stoppen bij een Walmarkt om brood mee te nemen en kopen een nieuwe koekenpan. Het probleem bij de verhuurders is dat het altijd goedkoop moet zijn en er geen antiaanbaklaag in zit. Het ging al niet lekker bij de eieren, gisteren niet bij de aardappelen en de hamburgers en dit wekt alleen maar irritaties. (Wij hebben in Australië ook al eens een andere pan gekocht, dus uit ervaring weten we dat het een wereld van verschil wordt met koken!) We rijden nog even langs het tankstation om de tank vol te gooien. Je moet hier je pas door heen halen en dan een postcode invoeren, tja.. dat werkt hier niet. Ik ben binnen wezen vragen of ze de pomp aan kunnen zetten en dat ik binnen kom afrekenen, gelukkig kon dit.

We vervolgen de route en komen in een file terecht. Al 10miles van te voren staat er een bord aangegeven dat je de file in rijd zodat je langzaam aan moet doen. Ook zetten ze rijbaan al ver van te voren af om zo een lange rij te creëren. We vermaken ons prima in de auto. Tijdens de file zet ik ons bluetooth-boxje aan om muziek te luisteren, tijdens het rijden op de snelweg heeft dit helaas geen zin. Als we weer van de snelweg af zijn rijden we weer door de prachtige natuur. We kunnen wel kilometers ver kijken! Het landschap veranderd van zand naar gras en van stenen naar rotsen. Overal komen we dieren tegen; paarden, koeien, herten, gaffelbokken en dikhoornschapen. We stoppen nog een paar keer om wat te drinken en wat foto’s te nemen onderweg voor we het dorpje Dubois inrijden. Ook hier loopt een prachtige rivier langs, we waren al even gestopt om foto’s te maken. We wisten dat hier een KOA campground moest zitten, maar als we het plaatsje inrijden zien we een Campground langs de rivier. Dat is toch ook wel erg verleidelijk. We nemen een kijkje en de camping ziet er prachtig en schoon uit! We vragen of er nog een plekje vrij is langs de rivier en we mogen zelfs nog kiezen uit 2 opties. We rijden een rondje en al snel zijn we verkocht! We hebben een mooie grote plek met uitzicht op de rivier. We zetten de camper neer en nemen een kijkje. Ik wil een beetje op tijd eten, zodat we daarna nog lekker kunnen rommelen. Ik wil namelijk nog wat leuke foto’s maken met mijn nieuwe ND filter en Wouter heeft hout gekocht voor het maken van een kampvuur. We zetten theewater aan en genieten met mooi uitzicht bij het kampvuur. Heerlijk zo’n rust moment samen.

Helaas gaat altijd alles zo stinken. We zoeken de warme douche op en daarna vermaken we ons nog even in de camper. Iedereen zit binnen, eigenlijk zie je de hele avond niet echt mensen buiten eten of zitten. We duiken de boeken in om te kijken wat we de komende dagen willen zien, je kan je makkelijk 2 weken vermaken in het park, maar daar hebben wij de tijd niet voor.

1. Jody:
    5 september 2017
    Yeaaaah leuk om te lezen weer! Heb ook zin om in de walmart te lopen Haha:) chill ook zo'n luxe grote camper! Ziet er super uit!!
    Genieten schatten!
  2. Peter:
    5 september 2017
    Leuk om het verslag te lezen, mis wel foto's van de dieren die jullie hebben gezien
  3. Carin:
    Hallo luitjes,
    Even wat pech, en nu maar hopen dat alles goed gaat.
    Super mooie uitzichten in de bergen. Echt genieten. Wij hebben de 1 e fietsdag er al op zitten. Gezellig met een zonnetje gefietst.
    Nog veel plezier! Kus mama!
  4. Judith elferink:
    6 september 2017
    Super leuke verhalen. Geniet ervan
  5. Lianne:
    7 september 2017
    Wat een mooie foto's! En je verhaal is ook weer leuk geschreven! Xx
  6. Marike:
    8 september 2017