Palawan!

14 april 2016 - El Nido, Filipijnen

10 april
Puerto Princesa
We Travelers Inn

De wekker staat op 05.45uur. Al een uur voor de wekker wordt ik wakker, de stad komt weer tot leven. Veel verkeer alweer op de weg en het wordt alweer licht. Ik mag eigenlijk niet klagen over deze nacht. De warmte was te doen en ik ben maar 1 keer wakker geweest.

We gaan vandaag mee op tour naar Sabang naar de 'Underwater river'. Dit is 1 van de 7 wereldnatuurwonderen en dan kun je, hoe toeristisch dan ook, niet zomaar overslaan. Gisteren zijn we gebeld op de kamer of we interesse hadden om te ontbijten, een Amerikaans breakfast. Goh.. wat zouden ze hier onder verstaan? We kregen zelfs korting als we zouden reserveren. Normaal P150, nu voor P100. Om 06.15uur zitten we aan het ontbijt, koffie met 2 geroosterde boterhammen met ei en ham. Ik vraag of ik thee kan krijgen ipv koffie, maar dat zit niet inbegrepen, haha. Nou.. Doe toch maar! Terwijl de thee goedkoper is dan de koffie. Als we nog even snel naar de kamer gaan om de tas op te halen krijgen we een telefoontje dat ze gearriveerd zijn voor de tour. Dat is mooi op tijd! We pikken nog wat mensen op en gaan met een klein mini vennetje op weg naar Sabang wat ruim 1.5uur rijden is. Hobbel hobbel, bochtje links dan weer rechts, gas bij en dan weer volop remmen. Om er misselijk van te worden, het gevoel alsof je in een schommelschip zit en dat je maag nog hoog hangt, terwijl de rest al naar beneden is... ik moest ook echt even bijkomen toen we aankwamen. Het is natuurlijk erg toeristisch, maar heel veel buitenlanders zien we niet. Wel veel Philipijnse mensen, deze natuurwonder is ook pas open sinds 2011.

We moeten lang wachten tot we aan de beurt zijn. Je wordt eerst met een motorbootje waar 6 personen op kunnen weggebracht. Even lekker de wind door de haren heen en genieten van het water met de reddingsvesten aan. Bij aankomst moeten we wachten op het volgende bootje, deze gaat de rivier op en daar kunnen 12 personen op en er wordt gepaddeld door de gids. We krijgen allemaal een eigen oortje in met keuze uit 6 talen die informatie geeft over de cave. Ook moeten we allen een veiligheidshelm op zetten, erg warm allemaal. Binnen is het donker en vliegen er allemaal vleermuizen over je heen. Er werd ons al verteld; Als er iets koud op je komt dan is het gewoon water, voelt het warm aan.... dan is het van een poepende vleermuis. Of we het echt bijzonder vinden, ik weet het niet. Geen idee wat ik me wel had moeten voorstellen. Als we weer terug van de boot zijn gaan we eten bij een restaurant en schuiven we aan bij 2 jonge reizigers uit Chili. Een lopend buffet met allemaal Filipijnseten, leuk om veel uit te proberen! Ik heb mijn bordje gevuld met van alles. Het smaakte erg goed moet ik zeggen, terwijl ik echt niet weet wat het allemaal precies was. We zullen weer terug moeten over de slingerpaadjes en als we eindelijk uit mogen stappen kunnen we eerst weer even bijkomen van de rit.. pff!!

Op het dakterras is het fijn om even tot rust te komen, je hoort wel van alles rijden, maar als je er tussen in iets gaat drinken is dat best hectisch.

We hebben geprobeerd om een tour te boeken richting de walvishaaien, helaas is dit niet mogelijk. Dat betekend dat we morgen verder gaan reizen, we boeken een busje die ons morgen mee neemt naar El Nido. Nu we weten wanneer we vertrekken boeken we ook gelijk ons hotel, erg handig al die sites om te reserveren! We weten dat er geen stroom is op de dag in El Nido en dat er geen pinautomaten zijn, het lijkt ons dan ook verstandig om hier vandaan veel cash geld mee te nemen. We lopen vaak tegen het probleem aan dat we niet met de creditcard kunnen betalen en de pinpas word al helemaal niet geaccepteerd hier. Op een site hadden  we al wat trucjes gelezen voor als het geld op is. (Denk hier bijvoorbeeld aan hotels online boeken en betalen)

Nu dit geregeld is gaan we lekker eten en sfeer proeven op de boulevard. Wat gisteren als verlaten aanvoelde op de middag is compleet veranderd in gezellige eettentjes en heel veel mensen. De 1 staat popcorn boven een vuurtje te maken, de ander maakt suikerspinnen, weer een ander bakt nootjes, er worden heliumballonnen verkocht, maar ook sieraden worden volop aangeboden. Auto's zijn niet welkom in de straat, fijn dat je niet zomaar omver gereden kan worden.

We vinden een leuk tentje en kunnen aanwijzen wat we lekker vinden. Wouter kan niet kiezen en we besluiten om 3 verschillende soorten vlees uit te proberen. Kip, varkensspeklap en varkenssteak. Het was echt heerlijk eten, misschien nog wel lekkerder dan gisteren in het restaurant! We hebben samen voor 7.50euro gegeten en gedronken. Dat maakt uit eten gaan nog eens leuk!

11 april
Puerto Princesa - El Nido
El Nido Viewdeck cottage

Er staat een lange rit voor vandaag op het programma. De wekker staat op 06.30uur en we springen even fijn de douche onder. We kunnen wel 3x douchen op een dag, wat kan een mens soms toch lekker zweten. We pakken de tassen weer in gaan naar boven voor een kop koffie en kop thee. Daarna halen we aan de overkant in de supermarkt nog wat te drinken en kaakjes voor onderweg. We hebben totaal geen honger door de warmte, maar iets bij de hand hebben is wel fijn. We moeten om 08.00uur klaar staan en  checken om 7.50uur uit, maar dit gaat niet helemaal naar wens. We krijgen een rekening te zien waar wij het absuloot niet mee eens zijn. De 2 nachten hadden wij al betaald bij inchecken en nu zouden we betalen voor alle drankjes en etenswaren wat er genuttigd is. En dat kan geen 70euro zijn. Ondertussen  staat de mini ven al voor ons klaar om in te stappen. Er wordt gekeken naar de rekening, nog een keer alles opgeteld en volgens hen moest het kloppen. Ik vertel nog een keer dat ik het betaald heb en nu ik dan toch ga twijfelen is het erg handig dat je gewoon je app van je bank kan openen en je afschrift zo kan laten zien. De jongen belt zijn baas en die gaat het nakijken. Tja.. dat duurt even, maar ik vind het ook niet fijn dat anderen nu op ons zitten te wachten. Uiteindelijk krijgen we te horen dat het idd betaald is, met een vriendelijk excuus betalen we het rest bedrag en stappen we met een chagarijn van een vent de mini ven in. Helaas zegt de chauffeur de hele rit geen woord, dus gok dat het toch niet aan ons lag.. vast een slecht humeur of slecht sprekend Engels. We rijden eerst naar het busstation waar er meer mensen in stappen. Wij waren achterin gaan zitten met 3 plekken. We boften dat er niemand naast ons kwam zitten en hadden, in tegenstelling tot gisteren, even lekker de ruimte. Het is een 6uur durende rit en er wordt her en der gestopt voor de chauffeur om iets op te halen en 1 keer gestopt voor een pauze. De auto werd niet op slot gedaan en bleef zelfs draaien. Dat vonden wij geen fijn idee en bleven dan ook maar een beetje waken bij de auto over onze spullen. Geen idee hoe hoog de criminaliteit is hier in dit land. De rit is beter vol te houden dan gisteren en we genieten van uitzichten over velden, de kustlijn en hele kleine dorpjes. Er is duidelijk een groot verschil tussen arm en rijk te zien hier.

Onderweg komen we ook steeds de gewone bus tegen, een bus zonder ramen, voldoende zit en sta plaatsen en bij gebrek binnen kun je gerust buiten op het dak genieten tussen alle zakken en dozen die ook mee vervoerd moeten worden. Opzich super leuk om dat weer mee te maken, het is zeker een leuke aandenken van Thailand,  maar als we diverse bussen langs de kant zien staan met een lekke band ben ik blij dat we toch iets meer betaald hebben.

We worden rond 13.30uur afgezet bij het busstation en pakken een tricycle richting ons hotel. Je moet flink traplopen om boven te komen. We checken in en willen graag wat drinken, gezien de keuze ala 0 is lopen we toch maar gelijk naar het centrum en ploffen naar op de boulevard voor een drankje.

We gaan opzoek naar activiteiten die ons leuk lijkt. Natuurlijk hadden we al het een en ander uitgezocht en wisten we bijvoorbeeld ook welke duikscholen er goed aangeschreven stonden hier. Dit is ook goed te merken in de prijs, maar we hopen dat dat het geld dan ook echt waar maakt in kwaliteit van uitrustingen en gidsen. We hadden 2 duikscholen informatie gevraagd, maar bij 1 duikschool was er nog plaats voor woensdag en dat maakte de keuze dan toch iets makkelijker. We boeken alvast 3 duiken. Ook willen we mee eilandhoppen op een tour, dit doet practische elke toerist. Je kunt kiezen  tussen tour A, B, C en D. Ook hiervan wisten we dat A en C de mooiste plekjes lieten zien. Wouter heeft gekozen voor tour A en dit boeken we voor morgen.

We drinken en eten gelijk nog iets voor we terug keren naar het hotel. Het begint iets af te koelen, maar gezien er weinig wind staat vandaag heb ik het warm, vies en benauwd. De rest van de avond hangen we rondom ons hotel, helaas valt een paar de stroom er uit waardoor het pikdonker wordt. Ook moeten we koud douchen, het lichaam koelt wel direct lekker af.

12 april
El Nido Viewdeck cottage

Het verkeer komt al vroeg in volle gang en met kraaide hanen lukt het niet meer om na 5.00uur nog eens om te draaien. Bij de prijs van ons verblijf zit het ontbijt bij inbegrepen. We zijn benieuwd welke opties er zijn. Voordat we naar de eetzaal lopen pakken we eerst de tas zo goed mogelijk in voor een dagje island hopping en snorkelen.

We kunnen kiezen uit verschillende opties voor het ontbijt en we nemen de pancakes. Het probleem met de eieren is dat ze het heel zacht houden en wij dat niet zo lekker vinden. Ook de thee en koffie zit erbij en nemen buiten plaats. Als we klaar zijn met het ontbijt maken we ons klaar voor vertrek. We moeten ons verzamelen om 8.45uur voor het kioskje waar wij onze tickets gekocht hebben voor de tour. We zijn al lekker op tijd, maar Dingdong (zo heet de man die alles voor ons zou regelen...) is er nog niet. We kijken eens om ons heen en de hele baai ligt klaar met boten voor de tochten naar de eilanden. Wat een chaos eigenlijk, benieuwd hoe druk het gaat worden. Ook worden er gasten vervoerd door tricycles, waar wij nauwelijks met zn 2en in passen bevind zich nu een hele familie. Door het zand heen, de banden zo ongeveer plat op de bodem en de koffers boven op het dak om op ieder moment om te kukkelen. Het was echt een foto moment waard! Er komt nog een stel aanlopen waarmee we wat contact leggen. Zij komen uit San Francisco en hij is geboren op de Filipijnen en spreekt dan ook een klein beetje de taal. Wel heeft ieder eiland een eigen dialect, maar dat was voor hem te doen. Hij vertelde hoevaak we eigenlijk te veel betalen als toerist, vaak het dubbele zelfs in winkeltjes. Er staan ook nergens prijzen en iedere keer betaal je wat anders. Ondertussen komt er nog een stelletje wat afkomstig is uit Frankrijk.

Om 09.00uur is Dingdong er nog niet, geen idee wat nu? Iets na 9uur komen er 2 jongens aan en vragen in het Filipijns in welke tour we zitten en vertellen dat zij de gidsen zijn voor vandaag. Gelukkig kan het worden vertaald voor ons. Alleen moet je ook een eco toerisme kaartje hebben om het water op te mogen hier. Deze zou onze beste vriend regelen. Het is niet anders en lopen mee met de gidsen. Halverwege komt Dingdong aangereden op zn scooter en zwaait..

Om op de boot te komen moeten we eerst door het water lopen wat behoorlijk diep is. Broekje maar alvast uit en tshirt hoog opgetrokken met de tassen boven je hoofd... stom gezicht eigenlijk.  Er wordt ons wat uitleg gegeven en we varen vandaag naar Small Lagoon, Big Lagoon, Commando, Secret Lagoon en Shimizu island. Bij de eerste stop klopte ons vermoeden al, het strand wat zo mooi op de foto te zien was is niet eens meer zichtbaar vanaf het water. Heel veel boten met toeristen die allemaal een snorkelpoging wagen op een klein stukje wat er speciaal voor is afgezet. Het koraal kunnen we niet echt mooi noemen. Bij ieder stop hebben we ongeveer een half uur tot 40 minuten. Op de boot is het echt volop genieten, heerlijk de wind door de haren en genieten van het prachtige uitzicht. Bij de lagoons beelden we maar in dat het echt mooi is als alle boten verdwenen zouden zijn. Prachtige gesteente met palmbomen en wit stand.

Bij de derde stop gaan we weer snorkelen en dit ziet er al veel beter uit!  Als we aan boord komen zijn er tafels gedekt met allerlei lekkers voor de lunch. We hadden de bbq achter op de boot al gezien, het eten was echt heerlijk. De keuze bestond uit kip,  varken, vis, octopus, mosselen en rijst en natuurlijk wat fruit. Bij onze laatste stop konden we kiezen tussen een kayak of zwemmen. Voor de kayak werd P300 gevraagd en hier werd veel gebruik van gemaakt. Wij zijn lekker gaan zwemmen..  Een mooie lagoon, helaas was de batterij leeg van de camera. Terug aan boord kwam de bierboot en de ijsboot langs, op allerlei manieren probeert men hier geld te verdienen.

Als we weer terug zijn in El Nido besluiten we eerst terug te lopen naar Dingdong, het eco toerisme kaartje is 10 dagen geldig en dit willen we graag voor morgen ook gebruiken. We krijgen te horen dat het op de boot ligt, hij komt het vanavond wel bij het hotel afgeven. Maar wij willen het nu hebben. Dan wil hij wel bellen voor het nummer, deze kunnen we dan alvast doorgeven. Op aandringen van ons gaat hij ze halen en pakt geld uit zijn portemonnee. Jaja.. wij wel betalen en hij niet regelen dus! De kaartjes waarmee die terug komt staan op de datum van vandaag en de namen moesten er nog op. Blij dat we ze nu in handen hebben.

We lopen naar het duikcentrum waar we afgesproken hebben om alles te komen passen zodat we morgen sneller kunnen vertrekken. Poeh wat een hitte en dan een langpak passen in een kamertje zonder ven of airco. Blij dat het in 1x paste en snel uit het hokje kon komen. Morgen gaan we 3 duiken maken, ben erg benieuwd!

Terug in het hotel frissen we ons op, dat was nu echt wel nodig! Als we klaar zijn gaan we eten bij de boulevard, weer een heel stuk lopen. We hebben lekker gegeten en komen de Fransen nog tegen die het eco toerisme visum nog altijd niet in handen hebben. Ook hen beloofd hij het vanavond nog af te geven. Het zal ons benieuwe . Het is echt wennen om lange stukken op slippers te lopen, op de terug weg willen de voeten ook bijna niet meer. We ploffen op bed en de voeten trillen gewoon van de moeheid!

13 april
El Nido Viewdeck cottage

Na 1.5jaar niet te hebben gedoken gaan we dit vandaag weer eens doen! We moeten ons om 08.00uur al melden en zorgen dat we op tijd opstaan, hebben ontbeten en de spullen bij elkaar verzameld hebben. Het ziet er bewolkt uit, maar de temperatuur veranderd er niet om. Ook staat er weinig wind wat goed te zien is op het water.

We starten met een briefing en daarna lopen we richting de boot. Tot je middel al in het water staan om de boot op te kunnen, gelukkig is het water rond de 28 graden. We varen er op uit en gaan eerst naar Paradise Island. Hier maken we een zandduik, dat houd in dat je niet veel koraal ziet, maar wel weer hele andere bijzondere vissen. Zeepaardjes, chocolade zeesterren, frogfish, helmut garnard, ghost pipefish. De eerste duik is altijd weer even wennen, maar we deden het rustig aan en aangezien we samen duiken voelt dat ook vertrouwd. Ik had een extra duikbril meegenomen voor het geval de mijne veel water binnen liet, maar gelukkig wad dit niet nodig! Terug op de boot stond de koffie/thee al klaar met zelfgemaakte koekjes. Zo oplettend als dat Wouter altijd over de zee tuurt, zag hij een schildpad boven komen. Nu weten we zeker dat er schildpadden zijn hier. We varen verder naar onze tweede duikstek North Rock. Hier zien we heel veel soorten en maten in vissen. Vissen die bekend voorkomen maar ook weer nieuwe voor ons. We hebben een aal, lion fishen en een kleine rog gezien. Prima duik, helaas wat bewolkt, want het koraal is nooit niet zo mooi als in The Great Berrier reef, maar als de kleuren weg vallen ziet het er nog doder uit.

Er is weer een prima lunch geserveerd wat ze klaarmaken op de bbq. Moeten toegeven, ze weten wel wat lekker is! Onze derde duik bevindt zich bij Helicopter Island. De kans dat we nu een zeeschildpad zien, is iets groter. En dan ineens; yes! Ik hou zo van die beesten, zo sierlijk als die bewegen door het water! Ook weer veel vis gezien, we hebben prima 3 eerste duiken gehad vandaag. Bij terugkomst hadden we ons net weer ingesmeerd met zonnebrand en de droge kleding weer wat aangetrokken, mogen we tot navelhoogte vanaf de boot uitstappen. Toch wel blij met onze drybag die er steeds voor zorgt dat de waardevolle spullen droog blijven.

Terug in ons verblijf genieten we weer van de koude douche. Ik wel in ieder geval, van Wouter mag het wel gewoon warm zijn. Tegen 19.00uur gaan we terug naar het centrum opzoek naar een gezellig eettentje. We lopen over het strand en zien een rustig tentje. Bij sommige staat de muziek zo hard dat je moet schreeuwen naar elkaar. De rest van de avond doen we het rustig aan.

14 april
El Nido Viewdeck cottage

Gisteravond kon ik de ogen niet meer open houden en ben om 21.00uur als een blok in slaap gevallen. Pas tegen 06.00uur voor het eerst even wakker, maar dit nog even kunnen rekken. Voor vandaag hadden we geen wekker staan, wel een plan!

Na het ontbijt gaan we opzoek naar een scooter. Je kunt hier als toerist beter een scooter huren dan je weg laten brengen. Je betaald namelijk P500 (€10) voor de gehele dag. We komen eerst bij een vrouwtje om te vragen hoeveel het kost, goed Engels sprak ze niet en ik had er geen goed gevoel bij toen we aan wilde geven dat we hem voor de hele dag wilden hebben. Ik denk dat het haar eigen scooter is en eigenlijk had ze die nodig. Als we iets verder lopen staan er meerdere op een rij. Direct informatie over de scooter en wat we kunnen doen. Heel duidelijk en vriendelijk. We betalen P500 en we volgen de man naar het tankstation. Want je krijgt hem leeg mee. Tja.. wat doe je als toerist als je een hele dag wil scooteren.. dan laat je de tank helemaal vol gieten, wat ons P200 (€4) kost.

Daar gaan we dan, eerst maar eens de drukte uit en opzoek naar de juiste richting. We rijden het eerste gedeelte op beton, dat gaat prima. Daarna rijden  we over zand, steentjes en eigenlijk wel van alles. Ik heb vol vertrouwen in Wouter, gezien hij zijn motorrijbewijs heeft en ik nog geen 10 minuten op een scooter heb gezeten. 2 Scooters huren heeft dan ook totaal geen zin. Er was ons een route optie gegeven, maar aangezien we niet wisten of het de juiste afslag was zijn we de route precies andersom gaan rijden. De afslagen staan slecht aangegeven helaas, dat betekend goed opletten. We rijden eerst naar Nacpan beach. Een lang mooi wit strand waar we even kunnen bijkomen van het eerste gedeelte. Bij aankomst komen er direct kleine kinderen op ons af met de vraag of zij moeten waken over de scooter zodat er geen schade zou zijn. Vind het lastig om te zien dat kinderen hier niet gewoon spelen maar altijd bezig zijn met inkomsten. We drinken en genieten even van het uitzicht. De route die we willen rijden neemt ongeveer 6uur in beslag. We rijden verder en worden natuurlijk door iedereen ingehaald, maar we nemen gewoon de tijd. We genieten van de binnenlanden die bestaan uit kleine dorpjes, open velden, veel meer wildlife, maar ook van de prachtige kustlijn en de bergen. We stoppen bij Bubang beach, dit ligt aan de andere kant van het eiland. Tijdens de tour wordt er gezwaaid door iedereen, lief gelachen en getoeterd. Want toeteren kunnen ze hier! Ook zijn ze overal bezig met de weg, als ze beton aan het storten zijn krijgen we de spetters gewoon op ons. We stoppen om te kijken bij een cave. Hiervoor moet een gids mee, prima. We lopen naar de cave toe en ineens zien we allemaal archeologen bezig. We wisten eigenlijk niet zo goed wat we konden verwachten maar uit heel Europa komen er hier archeologen naar toe tijdens hun studie om hier te werken. We vinden het lastig om te geloven dat de tekeningen echt geschilderd zouden zijn, in onze ogen komt het door gesteente... al met al.. De vleermuizen die zich in de cave bevonden waren eigenlijk interessanter voor ons. Nog een uur rijden voor we weer in El Nido zijn. Voor ons in ieder geval, want over het gesteente durven we niet harden dan 15-20km/uur te rijden. Wellicht wel goed ook, want anders hadden we onze ronde in 2uurtjes klaar! We zagen heel veel donkere wolken in de verte, maar hadden gelukkig geen regen gehad. Wel zien we onderweg dat het flink geregend  moet hebben en eigenlijk boffen we dat we de route andersom hadden gereden. Om 16.30uur zijn er terug in El Nido en nemen we eerst een drankje in de bar tegen over ons verblijf. We parkeren de scooter bij het verblijf en gaan ons eerst opfrissen. Mijn benen zijn zo bruin van het zand, het ziet er niet uit. Alles zit onder het stof, maar dan ook echt alles.

We leveren de scooter in gaan opzoek om ergens een hapje te eten. Dit keer kiezen we voor een eettentje in een straatje, het is goedkoper en erg lekker!

In de avond zetten we ons verslag van Palawan online, morgen pakken we de boot naar een nieuw eiland!

1. Carin:
    14 april 2016
    Leuk te horen( want Carin heeft de verslagen voorgelezen)wat jullie allemaal meemaken. Ook dat jullie al dat verschillende eten tot je nemen. Wat een gereken met die peda's.
    Ik geniet met jullie mee. Ik wens jullie nog veel vakantie genot.
    Liefs oma, (kus mama).
  2. Marike:
    14 april 2016
    Heel leuk om te lezen!Veel plezier!XXX
  3. Elvera:
    14 april 2016
    Mooie foto's hoor! Het ziet er prachtig uit daar! En wat fijn dat het eten daar ook zo goed bevalt hihi! ;-)
  4. Erik en korina:
    hoi,

Leuk,leuk weer!!
    En wat een prachtige foto's
    Het fotoboek zal ook wel weer supermooi worden.
    Geniet er nog maar lekker van.
    xxx en knuffels van ons