Tortuguero NP

18 maart 2017 - Tortuguero, Costa Rica

17 maart 2017
Cahuita – Tortuguero NP
Tortuguero beach hotel

Soms kom je dingen tegen tijdens je reis waarin je je eigenlijk van te voren iets beter in had moeten verdiepen. Ik had thuis wel gelezen hoe je Tortuguero kon bereiken, maar ik had iets verder moeten lezen.

Je kan namelijk niet met de auto komen in Tortuguero, dit is te bereiken per boot. Ik had gevonden dat je bij verschillende plaatsen op kon stappen. Alleen wat ik niet had gelezen was dat ze maar 1x per dag vertrokken vanaf Moin en 3x per dag vanaf La Pavona. Dan komt de hamvraag; ‘Hoelaat vertrekken ze?’. Op internet kon ik wel iets vinden, maar niet exact. Daarnaast… we moeten de auto achter laten en hoe veilig is dit? La Pavona ligt totaal niet in de beurt van waar we nu zitten, maar daar zit wel een beveiligde parkeerplaats en de boot vertrekt 3x daags. Volgens een reizigersforum op internet om 10uur, 13uur en 16uur. Maar hoe betrouwbaar is het nog?

We besluiten om heel vroeg te vertrekken in de hoop de drukte voor te kunnen zijn. Om 05.30uur sluiten we de deur van het huisje en vertrekken we. Het verbaasd ons eigenlijk dat er zoveel leeft op de weg. Kinderen die naar school gaan, veel fietsers langs de weg waar ik nooit zou durven fietsen, landbouwverkeer wat de boel een beetje op houd. We hopen de boot van 10uur te halen zodat we zolang mogelijk van het schiereiland kunnen genieten. We rijden en rijden en onderweg drinken en eten we in de auto in de hoop op tijd te komen voor de boot. Als we om 9.15uur aankomen op de parkeerplaats horen we dat de eerst volgende boot om 11.00uur vertrekt. Haha!

We kopen tickets voor de boot, maar deze zijn duurder dan wat ik heb gelezen. Er wordt verteld dat het lastig is om te varen momenteel omdat het erg droog is. Normaal doen ze er 40minuten over, nu ongeveer 2uurtjes. Voor 20euro boeken we een retour en ontbijten we.

De boot is gereed, eigenlijk stelt het niets voor. Er kunnen ongeveer 30 personen in en de zijkanten zijn helemaal open. De tassen worden in een andere boot geplaatst, waar gelukkig een zeil overheen gaat. Het weer is momenteel onbetrouwbaar, oftwel.. Tropisch!

We varen weg en al snel zien we leguanen lopen, vele soorten vogels en kaaimannen. Aangezien het water erg laag staat en de boot vol zit met mensen, kun je er al vanuit gaan dat het een keer mis moet gaan. We lopen vast en met 2 man personeel krijgen ze de boot niet weg. Er stappen een paar andere vakantiegangers uit de boot om te helpen, ze staan tot hun knieën in het water. Als de boot met tassen ons achterna komt, stappen er een paar mensen over om het gewicht te verminderen. Het begint te regenen en het koelt flink af. Aangezien de jassen in de tas zitten die op de andere boot ligt, kunnen we niet veel meer doen dan rustig de bui afwachten. Erg jammer is het dan ook als de motor er constant mee stopt. Zo kom je zeker aan 2uur reistijd!

We hadden niets geboekt van te voren. We hadden gelezen dat je combideals kon kopen, maar dit kunnen wij nergens terug vinden. We gaan opzoek naar accommodatie, we hebben natuurlijk wel wat van te voren bekeken en willen graag uitzicht op het meer of op de oceaan. Na het derde accommodatie krijgen we tegen een mooie prijs een prachtig uitzicht. Ze had alleen al gezegd dat ze plek had voor ons en we hadden ook al betaald, toen ze er achter kwam dat de sleutel weg was. Nu hebben we een 5 persoonskamer gekregen! Wij vragen ons alleen of waar deze 5 personen hun koffers kwijt moeten, gelukkig kunnen wij het kwijt op de bedden!

We nemen een kijkje hier op het schiereiland. We hadden een prachtig eiland verwacht, maar je moet hier echt komen voor de natuur! We regelen voor vanavond een Night Walk en voor morgenochtend een boottocht. We hadden graag willen kijken bij de schildpadden die hier aan land komen om eieren te leggen, maar helaas zijn we daar iets te vroeg voor. Ze hebben vorige week nog maar 1 schildpad gezien. We kunnen zelf het National Park in wandelen en willen dat morgenmiddag doen.

We genieten van het uitzicht en zorgen dat we iets gegeten hebben voor we de avondwandeling kunnen maken. We hadden een vrij grote groep verwacht, maar we hebben onwijs geluk! Ze splitsen de groep op in Engels- en Spaanstalige groepen. Laten wij nu een privégids hebben! We gaan op pad en in eerste instantie zegt onze gids niets en ik hoop maar dat z’n ogen beter kunnen spotten dan dat er geluid uit z’n mond komt. Pas als we aankomen vanwaar we gaan starten brand hij ineens los in het Engels. Hij verteld van alles over planten en de dieren. Eigenlijk loop je met allerlei groepen achter elkaar aan en worden de plaatsen door gebeld naar anderen. Toch boffen we deze avond. We komen eerst een possum tegen en daarna een luiaard die wakker is! Waaaauuuwwww! Hij komt deels op z’n kop hangen en kruipt langzaam aan een beetje naar beneden toe! Wat een super mooie foto’s heb ik kunnen maken! Verderop komen we de enige echte Costaricaanse kikker tegen. Deze wilde Wouter echt zo graag zien! De tour was eigenlijk al geslaagd, maar ondertussen lopen we verder en komen we nog hagedissen, nog 2 costaricaanse kikkers en andere insecten tegen.

Tortuguero NP
Tortuguero beach hotel

We proberen een beetje uit te slapen, maar dit is best lastig met de warmte en de vroege zonsopgang. Wouter gaat al op pad met de camera terwijl ik nog een beetje rond blijf draaien in bed. Eigenlijk willen we ontbijten in ons eigen hotel, maar er vind vandaag een trouwerij plaats en alles is gesloten voor gasten. We vinden een leuk restaurantje aan het water, wat een prachtige dag gaan we krijgen vandaag!

We hebben een boottocht door de verschillende kanalen geboekt. Met 6 personen stappen we in een bootje samen met onze gids Dino. Dino is een leuke en vrolijke gids die graag veel wil vertellen. Het eerste stuk wat we over moeten steken heeft een sterke stroming en we gebruiken dan ook de motor van de boot. Daarna gaan we het NP zelf in en moeten we allemaal helpen met paddelen. Eigenlijk gaf dit heel veel rust en konden we volop genieten van deze jungle! Geen lawaai van andere, iedereen bleef ook stil en daardoor kon je de apen en de vogels goed horen. We zijn zo onwijs veel tegen gekomen; verschillende apensoorten, leguanen, vogels ( ook vele ijsvogels!), watervogels, kaaimannen, een otter, hagedissen, en een grote moerasschildpad. We bedanken Dino voor de fijne tocht, want hij heeft ons bijna een uur langer laten genieten van dit prachtige gebied dan waarvoor er betaald was!

Bij aankomst moeten we eerst even schaduw zoeken en wat kouds drinken, want het is echt warm vandaag! Bij het hotel maken we eerst nog wat foto’s van het strand en daarna gaan we zelf wandelen door het NP wat hier op het schiereiland bevind. In eerst instantie dachten we niet veel te zien, maar uiteindelijk hebben we toch nog leuke dieren gespot. Een agouti, meerdere hagedissen, een slang, vele vlinders, slingerende apen en mooie vogels die je over de bomen zag vliegen.

We drinken wat aan het water en nemen een douche. We stinken echt naar zweet!

Op straat wordt er van alles bereid op bbq’s en besluiten hier bij te gaan zitten. We bestellen kip, 3 stokjes met varkensvlees en willen daar graag witte rijst bij. Er werd een beetje moeilijk gedaan over de 3 stokjes, eigenlijk hoort er maar 1 bij het gerecht. Toch krijgen we wel wat we willen hebben. Inclusief bruine bonen ( het begint steeds lekkerder te worden ), iets aardappelachtigs ( smaakt lekker zoet ) en een salade. Dit moeten we eigenlijk vaker doen, lekker lokaal eten! De tassen staan weer klaar voor vertrek. Morgenochtend pakken we de boot van 5uur terug. ( Ivm de lage waterstand zijn de tijden flink aangepast, maar we hebben morgen dan bij terugkomst een volle dag om verder te rijden en wellicht nog iets te ondernemen. We zullen moeten afwachten hoelang we er over gaan doen. )

1. Carin:
    18 maart 2017
    Wauw, wat een hoop en speciale dieren hebben jullie al in een paar dagen gezien.
    Fijn om je fotografielessen in praktijk te kunnen brengen.
    Nog veel plezier.
    Knuffel mama.
  2. Judith elferink:
    18 maart 2017
    Ziet er echt mooi uit geniet ervan
    super mooie foto's
    veel plezier verder.
  3. Peter:
    18 maart 2017
    Wat worden we weer verwent om jullie vakantie van zo dichtbij mee te maken.
    Mooie foto's ben benieuwd naar het volgende verslag.
  4. Lianne:
    18 maart 2017
    Wat een leuk verhaal weer! Het klinkt ook wel als een echt avontuur met die boot en alles! Maar super tof!
  5. Marike:
    19 maart 2017
    Je bent een goede verhalenschrijfster en fotograaf Annelieke!
    Maakt Wouter ook foto's?GENIET van jullie mooie vakantie!
  6. Jody:
    21 maart 2017
    Die luiaard!! Cooool !! Heerlijk om te lezen!!
  7. JEANNE ELFERINK MOEDER VAN WOUTER:
    28 maart 2017
    super
    GEWELDIG WAT EEN MOOIE DIEREN, VEEL PLEZIER GEWENST, GR. MIJ
  8. Judith elferink:
    3 april 2017
    super mooie verhalen mooie foto's